Lehdistö kiinnostuu
Lapsenlapsemme lukevat
romaaneja ja kauhukertomuksia ja
jännitysnäytelmiä Tattarinsuon mysteriosta ja ajattelevat kateellisina meistä, että kyllä se
isoisä-ukkeli ja isoäiti-akkeli olivat onnellisia, kun saivat itse ihan elävinä
elää Tattarinsuon aikaa.
(Helsingin Sanomat 4.5.1932)
Lehdistö
tarttui äärimmäisen hanakasti ruumislöytöihin, ja alkoi pyöritellä ja
spekuloida tekijöillä jo alkuvaiheesta. Olivatko syylliset herrasmieskoplan
jäseniä, vapaamuurareita, salatieteilijöitä, romaneita vai sarjamurhaajia? Heti
alusta alkaen sanomalehdet selittivät eri tavoin Tattarisuon juttua.
Yksittäisen käsilöydön aikana elokuussa vuonna 1930 asiaa käsiteltiin vielä
normaalina onnettomuus- tai rikosuutisena. Kun ruumiinosia alkoi löytyä
enemmän, alkoivat toimittajat suhtautua tapaukseen uudella tavalla: tämähän on
vuosisadan juttu!
Suomen
Sosialidemokraatti
-lehden suosima syyllinen olivat romanit, vaikka viranomaiset sulkivat
vähemmistön jo alussa epäiltyjen ulkopuolelle. Koko suo oli nimetty kyseisen
vähemmistön mukaan (tattar->tattari=romani), sillä he olivat viihtyneet
siellä 1700- ja 1800-luvuilla. Uskottiin, että jos romaanit upottavat veteen
vainajasta nyljettyjä ruumiinosia, kalma ei tule kummittelemaan. ”Tattarit”
olivat hyvä kohde epäilyille, sillä heidät tunnettiin huijareina ja
ennustajina. Vaikka mustalais-teoriaan ei monikaan lehti uskonut, sitä väläyteltiin
tasaisin väliajoin. Myöhemmin Sosialidemokraatti
itse syytti oikeiston retostelevan liikaa aiheella, vaikka koko huhu oli lehden
itsensä aloittama.
Väitettiin
että Tattarisuon tapaus oli suoraa seurausta romanien sairaista uskomuksista.
Kirjailija Aarne Haapakoski innostui teoriasta niin, että kirjoitti vauhdilla
ajankohtaista Tattarisuota käsittelevän esikoisteoksensa Mustalais-suon
arvoitus.
Rikos
oli niin kammottava, että lehdistö ei halunnut uskoa sitä ”meidän” tekemäksi.
Se halusi etsiä syyllisen muualta viimeistään silloin, kun ulkomaalaiset lehdet
alkoivat käsitellä tapausta. Suomi oli nuori valtio, ja pelättiin, että maamme
saisi tapauksesta negatiivista julkisuutta.
Sosiaaliantropologi
Mary Douglasin mukaan yhteisö ottaa ohjat omiin käsiinsä, jos sitä koettelee
jokin käsittämätön tai yliluonnollinen onnettomuus. Syytöksiä voivat tällöin
esittää kaikki yhteisön jäsenet tasapuolisesti.
Tattarisuon
ruumiinosat ja lähistöllä Sörnäisissä sijaitseva pikkuruinen lihapuoti
yhdistyivät tapauksella revittelevän äärioikeistolaisen Ajan Sana –lehden toimittajan päässä. Pian
lehden otsikko kirkui ”Johtavatko jäljet sylttytehtaalle?”
Artikkelissa
väitettiin, että ”sylttytehtaan” työntekijät olivat kaivaneet ruumiita ylös
käyttääkseen kalmojen ruhoja makkaroissaan. Myöhemmin Ajan Sana yritti perua kirjoituksensa, mutta se oli auttamatta
liian myöhäistä: sanonta jäi elämään ja lihapuoti sai kyseenalaisen maineen. Suomen Sosialidemokraatti piti huolen
että äärioikeisto ja Ajan Sana yhdistettiin
jatkuvasti sylttytehdas-kohun paisutteluun ja valehteluun.
Työläisten
lisäksi myös eliitti sai osansa syyttelystä, ja näin mukaan tuli aimo annos politiikkaa.
Vapaamuurarien korkea-arvoiset jäsenet silpoivat ruumiita, väitti
suojeluskunta-aktiivi Paavo Susitaival. Hänen mukaansa maaherra Bruno Jalander
ja sisäministeri Ernst von Born olivat haluttomia tutkimaan tapausta, koska he
kuuluivat Vapaamuurareihin ja olivat sitä kautta mukana tapauksessa.
Susitaipaleen
motivaationa oli todennäköisesti leimata Lapuan Liikkeen tunnetuimmat
vastustajat moraalittomiksi ruumiinsilpojiksi. Kun kävi ilmi että
vapaamuurareilla ei ollut tapauksessa osaa eikä arpaa, Susitaivalta alettiin
haukkua ”Hukkareissuksi”. Suomen
Sosialidemokraatti otti kaiken irti poliittisen vastustajansa perättömästä
syytöksestä, vaikka sekin herätteli uinuvaa luokkataistelua kirjoittamalla
herrojen salaseurasta.
Oli
vain ajan kysymys milloin alettaisiin epäillä erästä itsestään selvää
vaihtoehtoa.
Syyllisyyden
valokeilan osuessa Harjun ruumishuoneen vahtimestari Johan Saarenheimoon alkoi
ennennäkemätön ajojahti. Hänet oli kuulemma nähty usein norkoilemassa edellä
mainitun lihapuodin kulmilla ja ruumishuoneella. Helsingin Sanomat uutisoi että Saarenheimon kotietsinnöissä löytyi
Musta Raamattu, okkultistista kirjallisuutta ja valokuvia ihmisraadoista.
Kaiken lisäksi hän oli Ruusu-Ristin jäsen ja entinen punavanki, joka oli
tuomittu valtionpetoksesta.
Lehdet
julkaisivat jopa täysin perättömiä väitteitä Saarenheimosta, sillä se oli
suosittu aihe lukijoiden keskuudessa ja kilpailu lukijoista oli kovaa.
Raflaavat otsikot taas lisäsivät entisestään lukijoiden mielenkiintoa. Lopulta
kierrettä oli mahdotonta pysäyttää. Varmuuden vuoksi poliisi höykytti myös
toista Ruusu-Ristiläistä, jo valmiiksi sellissä viruvaa Pekka Ervastia.
Lehtijuttu
tuhosi Saarenheimon elämän. Vaikka hänet todettiin syyttömäksi, hänen maineensa
oli tahrittu. Saarenheimon perhe muutti vihaa ja epäluuloa pakoon Isoonkyröön,
mutta häpeä ja ahdistus ei laantunut sielläkään: Saarenheimon poika teki
itsemurhan ja vaimo vietiin Lapinlahden mielisairaalaan. Äärioikeistolaisen S.
J. Pentin aloittaessa Uuden Suomen
päätoimittajana vuonna 1932 hän syytti heti ensitöikseen pääkirjoituksessaan
porvarillista Helsingin Sanomia
Saarenheimon riepottelusta.
Saarenheimon
jälkeen poliisin huomion kiinnitti epäilyttävä Vilho ”Noita” Kallio, tunnettu kalliolainen
parantaja ja sunnuntaishamaani, josta puhuttiin myös ”Kuoleman ajomiehenä”. Hänet
pidätettiin syksyllä vuonna 1931 yleisövihjeen vuoksi.
Lehtien
valtavaksi pettymykseksi syyllisiksi ei paljastunutkaan mystisiä
salaseuralaisia tai vapaamuurareita.
Etenkin
Helsingin Sanomat ja Uusi Suomi eivät halunneet niellä sitä
tosiasiaa, että Suomessa vallitsi vieläkin muinaista ja maalaista taikauskoa.
Valkoisessa Suomessa ei pitänyt olla enää tilaa moiselle humpuukille. Syyllisiä
kohtaan myötätuntoa koki luokkaveli ja työläislehti Suomen Sosialidemokraatti.
Luotettavaa
tietoa ei ollut saatavilla, koska poliisin tutkimuksissa kesti poikkeuksellisen
pitkään. Spekulaatiot ja huhut heijastivat ympäröivää yhteiskuntaa ja
politiikkaa, ja lehdet täyttivät vastauksia janoavien lukijoiden mielet
harhaisilla ja perättömillä huhuilla ja väitteillä. Syyttömistä levitettiin
suoranaisia valeuutisia, kunhan
niiden avulla saatiin mustamaalattua poliittista vastustajaa. Fake news,
maalitus ja ääripäiden keskustelu olivat jo 30-luvulla tuttua kauraa.
Tästä
huolimatta lehdistöllä oli tärkeä rooli jutun ratkaisemisessa, sillä poliisin
tutkimus oli jumissa keväällä 1932. Lehtien lukijoiden näköhavainnot ja
mielipidepalstojen spekulaatiot ennen murha.infoa ja sosiaalista mediaa
tarjosivat poliisille arvokasta apua. Koska tapauksen ainoat uhrit olivat jo
aikoja sitten kuolleet nimettömät köyhät linjahaudoissa, koko Suomi koki
mysteerin ratkaisemisen tärkeäksi.
Kesällä 1932 Kallio pidätettiin uudestaan. Mysteerin selvitessä kävi ilmi, että Tattarisuon tapauksen takana oli Kallion johtama pieni noitapiiri...